14/02/2021  מאת משה דדוש, מנהל תחום תשתיות אבטחת מידע 

 

השפעותיו הגלובאליות של וירוס הקורונה על עולם העסקים הובילו ליצירת נורמות חדשות. במאמר זה נתייחס ל Shadow IT – אתגר מרכזי בתחום אבטחת הסייבר אשר חומק מהראדר של מרבית הארגונים.

Shadow IT הינו מושג שמשמעותו – שימוש בערוצים, מערכות או אפליקציות על ידי משתמשים (עובדים ו- Trusted Groups), שלא הותקנו או עברו קונפיגורציה מתאימה, או שלא אושרו על ידי הארגון. שימוש שכזה מהווה סיכון משמעותי לעסק.

אחת מהדוגמאות הנפוצות ביותר לשימוש ב-Shadow IT בתוך הארגון היא שימוש באפליקציות שיתופיות, אפליקציות להעברת מסרים ואפליקציות לתפעול יומיומי. למשל:

לאור הגידול בעובדים מרחוק, כמויות המידע שעוברות בתוך הארגון ומחוצה לו עלו באופן משמעותי. עובדים רבים עושים שימוש במערכות IT ושירותים שלא בהכרח נבחנו או אושרו על ידי הארגון, כדי להשלים את המשימות שלהם ביתר יעילות. לרוב, זה נעשה ללא כוונת זדון ומתוך רצון של העובדים להגביר את התפוקה. עם זאת, ישנה חשיבות מצד הארגונים לפעול בכדי לצמצם את הסיכונים שעולים מכך.

סיכונים 

שימוש באפליקציות עסקיות שלא אושרו על-ידי הארגון עשוי להוביל לסיכוני אבטחת מידע משמעותיים, חמורים אף יותר מסיכונים כלכליים או תדמיתיים. להלן כמה מהסיכונים הנפוצים ביותר:

התמודדות עם הסיכונים

ישנן מספר דרכים להתגבר על בעיות שנובעות משימוש בערוצים, מערכות או אפליקציות שלא אושרו, לדוגמא:

ככל שיותר ויותר ארגונים עושים שימוש בענן ובאפליקציות מבוססות-ענן, הסיכונים ומשטח התקיפה גדלים באופן משמעותי. ארגונים שיש להם שקיפות רבה יותר לגבי הפעילויות של המשתמשים שלהם ומודעות נרחבת בנוגע לאפשרות השימוש בכלים וטכנולוגיות חדשות עבור המשתמשים, יוכלו להגביר את התפוקה הכללית שלהם תוך מזעור הסיכונים מפני חדירת כלים לא רצויים לארגון.

לעדכונים שוטפים בתחום אבטחת מידע וסייבר בקרו בבלוג שלנו ועקבו אחרינו בדף הפייסבוק